"ענקיות הנפט יוצרות מחסור בדלק בכוונה"

בכירים בתעשיית הנפט בסין טוענים כי חברות הנפט הגדולות של סין מוכרות דלק רק לקהל לקוחות מצומצם, במטרה ליצור מחסור שיעלה את רווחיהן


סין - נפט

זיקוק נפט. בכירים בתעשייה טוענים כי החברות יוצרות מחסור מכוון שמטרתו להעלות את מחירי הדלקים. קרדיט: cc by AdamCohn, flickr

הטענה מופנית נגד שתי ענקיות הנפט: החברות פטרו-צ'יינה (PetroChina) וסינופק (Sinopec), שתיהן בבעלות המשטר הסיני. עקב ירידה דרסטית במחירי הנפט בסין, בתחילת חודש אוקטובר האחרון, החברות החלו לצמצם את אספקת הנפט במדינה. כתוצאה מכך, אספקת הדלק והדיזל בתחנות דלק פרטיות ברחבי סין הולכת ואוזלת.

המחסור בדלק מורגש במקומות רבים בסין. דיווחים על כך ממשיכים לזרום מפרובינציות שונות שבהן נראים תורים ארוכים של משאיות בדרכן למלא דלק בתחנות.

התופעה

לאחרונה, דווח רבות על מחסור בדלק במחוזות אן-הווי, ג'יאנג-סו וג'ה-ג'יאנג שבמזרח סין, וכן בערים רבות במרכז סין ובמערבה, כגון צ'נג-דו, צ'ונג-צ'ינג, וו-האן וג'י-נאן.

מתוך 95,000 תחנות הדלק בסין, 44,000 תחנות הן בבעלות פרטית. נשיא הוועדה לאספקת נפט בלשכת המסחר הכללית של סין, ג'או יואו-שן, סיפר בריאיון לרשת הטלוויזיה "שושלת טאנג החדשה" (NTD TV) כי לאחרונה כ-50 אחוז מתחנות הדלק הפרטיות חוו מחסור באספקת דלק מסוג דיזל.

ב-25 באוקטובר, דווח בפורטל האינטרנטי של העיתון הסיני "יונאן דיילי", כי נהגים בעיר קון-מינג שבמחוז יונאן לא היו יכולים לתדלק, גם לאחר שהמתינו לילה שלם בתור שהשתרך על פני למעלה מ-3 ק"מ.

הבעלים של אחת מתחנות הדלק בעיר קון-מינג סיפר לנו: "אנחנו פתוחים 24 שעות ביממה. מידי יום, לקראת שעת הצהריים מתחיל להיווצר פקק ארוך. אספקת הדלק מגיעה בסביבות השעה 12:30 בצהריים, ואוזלת לחלוטין בסביבות השעה 5 אחר הצהריים".

נהג משאית מהעיר חרבין שבצפון סין אמר כי המחסור בדלק מסוג דיזל היכה באזור נרחב בצפון-מזרח סין, וכי תחנות דלק רבות הפסיקו למכור אותו. "בלתי אפשרי להשיג דיזל אפילו אם תהיה מוכן לשלם עבורו מחיר מופקע. נהגי משאיות רבים נאלצו לחנות את רכבם למשך הלילה", אמר.

הבעלים של תחנת דלק במחוז הה-ביי סיפר לעיתון Economic Information Daily: "פטרו-צ'יינה וסינופק הפסיקו לספק לנו דלק ברגע שהמחירים צנחו ב-8 באוקטובר. הדרך היחידה עבורנו לקבל דלק היא לשלם מחירים גבוהים לספסרים".

אדם הפעיל בתעשיית זיקוק הנפט במחוז שאן-דונג, סיפר לעיתון "בייג'ינג ניוז" כי המחסור נגרם בעיקר עקב המניפולציה של שתי ענקיות הנפט.

המניפולציה של חברות הנפט

חברת פטרו-צ'יינה הכריזה לאחרונה כי עסקי זיקוק הנפט שלה צפויים לסבול מהפסד נקי של 7.9 מיליארד דולר השנה. לדברי ג'או יואו-שן, נשיא הוועדה לאספקת נפט, אף על פי שחברות הנפט שבבעלות המדינה תמיד מתלוננות באשר להפסדים בעסקי הזיקוק שלהן, הן נמנעות מלהזכיר את הרווחים העצומים שהן גורפות ממכירת המוצרים לקהל היעד הסופי.

"כאשר מחירי הנפט צונחים, הן מנסות לכפות על הממשלה להעלות את המחירים בחזרה. הן לעולם לא מצהירות כמה כסף הן הרוויחו, ורק מתלוננות על כמה הפסידו. המשאבים הלאומיים הוענקו להם בחינם, והן עדיין רוצות לגזול את כספי הציבור על ידי העלאת מחירי הדלק", אמר ג'או.

הואנג קאי-פינג, חוקר בצוות החשיבה הפרטי Transition Institute בבייג'ינג, סיפר לרשת NTD כי המונופול של חברות הנפט שבבעלות המשטר הסיני – הוא זה שגרם למחסור בנפט: "רק שלוש חברות הנפט שבבעלות המדינה מסוגלות לייבא נפט. יש להן מונופול בכל ההיבטים, החל משלב הייבוא וכלה במכירות. פטרו-צ'יינה וסינופק מחזיקות ביותר מ-90 אחוז מעסקי הנפט במדינה", אמר הואנג.

מנהל מכירות של אחד מסניפי חברת הנפט השלישית בגודלה בסין,China National Offshore Oil Corporation – CNOOC, אשר ביקש לשמור על אנונימיות, סיפר לנו כי שתי ענקיות הנפט מנסות לגרום לעלייה במחירי הדלק.

"כעת, כאשר הביקוש לדלק גבוה, כל שפטרו-צ'יינה וסינופק צריכות לעשות הוא להפסיק למכור דלק לכולם פרט ללקוחות הוותיקים או ללקוחות מיוחדים. שתי ענקיות הנפט צמצמו את אספקת הדלק לתחנות במטרה לזרוע פחד. אחרת, כיצד יוכלו להעלות את מחירי הדלק?".

על פי נתונים שפורסמו מטעם הוועדה לפיקוח על נכסים של מועצת המדינה של סין, הרווח הנקי של שלוש ענקיות הנפט בסין לשנת 2010 עמד על 42.57 מיליארד דולר, גידול של 47 אחוז בהשוואה לשנה הקודמת. הרווח הנקי של שלוש חברות הנפט מהווה יותר מ-30 אחוז מהרווח הנקי הכולל של כל החברות שבבעלות המדינה בסין.

אהבת את הכתבה? עקוב אחרינו בפייסבוק או הירשם לניוזלטר