מארק צ'נדלר: מדוע מותגים זרים יקרים יותר בסין?

אילוסטרציה: מוצרים רבים יקרים יותר בסין מאשר מחוץ לסין

לפעמים אנשים מבלבלים בין עלות המחייה הנמוכה בסין, לבין העלות הנמוכה של מוצרים לצרכן בסין. אילוסטרציה מצוינת שפרסם ה-Economy Watch מראה שמוצרים רבים, במיוחד מותגים בין-לאומיים, יקרים יותר בסין מאשר מחוץ לסין.

האילוסטרציה שלמטה הוכנה באמצעות נתונים משלושה אתרים שונים: e.weibo.com, East-West-Connect.com ו-sohu.com.

כדי להבין מדוע המצב הוא כזה, צריך לשפוך אור על מבנה עלויות המוצרים שהצרכנים רוכשים. כבר כתבתי על זה כאן במונחים של מוצרים המיובאים לארה"ב, וכיצד 30%-50% מהמחיר שהצרכן האמריקני משלם עליהם זה נגזרת של פעילויות פנימיות בתוך ארה"ב, כמו שיווק, אחסון והובלה.

דבר דומה תקף גם לגבי סין. למרות שלרבים מהמותגים הזרים בסין מיוחסת יוקרה, קיימות סיבות כלכליות בסיסיות שמסבירות מדוע הצרכנים הסינים משלמים עליהם יותר. הסיבות האלה קשורות לעלויות ההובלה של המוצרים בתוך סין.

אם מסתכלים על מבנה העלויות הפנימי בסין, כמו עלויות הבנזין והמס, רואים שהם גורמים לעלייה במחירי הלוגיסטיקה של המוצרים. בסין, עלויות הלוגיסטיקה תופסות קרוב לחמישית מהתמ"ג (18.4%), בערך פי 2 מאשר במדינות בעלות הכנסה גבוהה (9%). במילים אחרות, הובלה של מוצרים מגואנג-ג'ואו לבייג'ינג עולה יותר, מאשר הובלה שלהם מגואנג-ג'ואו לארה"ב.

מבנה העלויות בתוך סין מצביע גם על בעיה הקשורה בשווי כוח הקנייה והנגזרות השונות שלו, כולל מדד הביג-מאק. במילים פשוטות, העלות של מוצרים מיובאים מחו"ל, בדרך כלל מושפעת מהעלויות המקומיות.

 

*הכתבה פורסמה במקור בבלוג של מארק צ'נדלר ותורגמה באדיבותו

אהבת את הכתבה? עקוב אחרינו בפייסבוק או הירשם לניוזלטר